ID: 52091
Advertentie ID: #52091 is verwijderd van uw verlanglijst.
Omschrijving
Chrisje van der Heyden- Ronde (1945 )Kunst met een gezicht..
jaar van uitgave 2008.
I.s.b.n 9789081294
.
Chrisje van der Heyden-Ronde volgde de Academie voor Beeldende Vorming Fontys, Tilburg en studeerde Cultuur-wetenschappen aan de Open Univer-siteit in Heerlen. (1998-2003)
Het afgebeelde portret heet Vanitas, een thema dat veel werd gebruikt in de Middeleeuwen en Renaissance. Chrisje van der Heyden-Ronde laat zich graag inspireren door beide periodes uit de kunstgeschiedenis om haar werk vorm te geven. Ook uitspraken van filosofen en teksten van bekende schrijvers gebruikt zij als inspiratiebron voor haar werk. Na het lezen en bestuderen van bijvoorbeeld Dante’s ‘Divina Comedia’ ontstond een gelijknamig drieluik over de hel, de louteringsberg en de hemel, het levensverhaal van de mens.
De kunstenares schildert voornamelijk mensfiguren, meestal vrouwen, in uiteenlopende poses.
Bron: Chrisje van der Heyden-Ronde, Kunst met een gezicht
‘Ik ben van kinds af aan bezig met tekenen en schilderen. Pas op mijn 38ste, toen de kinderen groter werden en ik meer tijd kreeg voor mezelf, ben ik de kunstacademie gaan doen.’ ‘Tegen de huidige trend van vernieuwing in ben ik altijd dicht bij mezelf gebleven. Ik noem mijn stijl getransformeerd realisme. Ik maak geen kopie van de wereld zoals deze is, maar creëer een andere werkelijkheid.’ ‘Door het oude met het nieuwe te verbinden, ontstaan nieuwe eigentijdse beeldverhalen.’ ‘In mijn werk breng ik een vorm van wereldse heiligheid naar voren als ‘vervanger’ van het religieuze. Mensen hebben nog steeds behoefte aan houvast. Ik hoop dat mijn kunst - o.a. door het gebruik van eeuwenoude symbolen - steun kan bieden.’
jaar van uitgave 2008.
I.s.b.n 9789081294
.
Chrisje van der Heyden-Ronde volgde de Academie voor Beeldende Vorming Fontys, Tilburg en studeerde Cultuur-wetenschappen aan de Open Univer-siteit in Heerlen. (1998-2003)
Het afgebeelde portret heet Vanitas, een thema dat veel werd gebruikt in de Middeleeuwen en Renaissance. Chrisje van der Heyden-Ronde laat zich graag inspireren door beide periodes uit de kunstgeschiedenis om haar werk vorm te geven. Ook uitspraken van filosofen en teksten van bekende schrijvers gebruikt zij als inspiratiebron voor haar werk. Na het lezen en bestuderen van bijvoorbeeld Dante’s ‘Divina Comedia’ ontstond een gelijknamig drieluik over de hel, de louteringsberg en de hemel, het levensverhaal van de mens.
De kunstenares schildert voornamelijk mensfiguren, meestal vrouwen, in uiteenlopende poses.
Bron: Chrisje van der Heyden-Ronde, Kunst met een gezicht
‘Ik ben van kinds af aan bezig met tekenen en schilderen. Pas op mijn 38ste, toen de kinderen groter werden en ik meer tijd kreeg voor mezelf, ben ik de kunstacademie gaan doen.’ ‘Tegen de huidige trend van vernieuwing in ben ik altijd dicht bij mezelf gebleven. Ik noem mijn stijl getransformeerd realisme. Ik maak geen kopie van de wereld zoals deze is, maar creëer een andere werkelijkheid.’ ‘Door het oude met het nieuwe te verbinden, ontstaan nieuwe eigentijdse beeldverhalen.’ ‘In mijn werk breng ik een vorm van wereldse heiligheid naar voren als ‘vervanger’ van het religieuze. Mensen hebben nog steeds behoefte aan houvast. Ik hoop dat mijn kunst - o.a. door het gebruik van eeuwenoude symbolen - steun kan bieden.’